Varoitukset: Neuvot, joita emme aina kuuntele – mutta pitäisikö meidän?

Elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa joku – olipa sitten vanhempi, ystävä tai kokeneempi kollega – heittää meille varoituksen. Usein nyökkäilemme, mutisemme ”joo joo”, ja jatkamme matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sitten, kun asiat menevät pieleen, muistamme sen varoituksen ja mietimme: ”Miksen mä en kuunnellut?”

Mutta miksi varoitukset jäävät usein korvien väliin? Ja miten niistä voisi oppia enemmän?

Varoitukset eivät ole vain pelon lietsontaa

Monelle sana ”varoitus” tuo mieleen kielteisen sävyn – jonkun, joka haluaa rajoittaa meidän vapauttamme tai estää meitä kokeilemasta uutta. Todellisuudessa hyvin annettu varoitus ei ole este, vaan viisautta. Se on kuin kartta, johon on merkitty tiellä olevat kuopat, jotta emme kaatuisi.

Ajattele esimerkiksi lapsuutesi aikoja. Ehkä äiti varoitti sinua juoksemasta liian kovaa märillä laatoituksilla – ja hetken päästä sait kipusi kokea. Tai ehkä opettaja kehotti sinua aloittamaan koulutyöt ajoissa, mutta sinä jätit kaiken viimeiseen yöhön ja sitten stressasit. Näissä tilanteissa varoitus ei ollut turhaa sähläystä, vaan kokemuksesta ammentava neuvonta.

Miksi sivuutamme neuvot?

Ihmismieli on kiinnostava. Vaikka tiedämme, että toisella on kokemusta asiasta, haluamme usein tehdä omat virheemme. Se on osa kasvamista, mutta myös osa itsepäisyyttä.

Psykologit puhuvat ”not-invented-here” -syndroomasta: jos neuvo ei tule meidän itsemme päästä, emme anna sille samaa arvoa. Lisäksi varoitukset saattavat tuntua uhkalta itsenäisyydellemme. Kun joku sanoo ”älä tee noin”, kuulemme sen usein ”et osaa päättää itse”.

Mutta joskus – vain joskus – kannattaisi pysähtyä ja miettiä: Onko tässä varoituksessa järkeä? Onko tällä henkilöllä kokemusta, jota minulla ei vielä ole?

Kasvisravintola Gopal: Makujen Taikamaailma Helsingissä

Kuinka ottaa varoitukset vastaan ilman vastarintaa?

  • Älä sulkeudu heti. Vaikka varoitus tuntuisi tarpeettomalta, kysy itseltäsi: Miksi tämä ihminen sanoo näin? Hän saattaa nähdä jotain, mitä sinä et.
  • Erota pelko tiedosta. Jotkut varoitukset perustuvat pelkoon (”älä matkusta, koska lentokoneet voi pudota”), kun taas toiset perustuvat faktoihin (”katsa sääennuste ennen retkeä, koska ukkonen on tulossa”).
  • Ota oppia, mutta älä anna sen lamauttaa. Kaikkea ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti, mutta jos useat lähteet antavat saman varoituksen, kannattaa harkita asiaa uudelleen.

Oma tarinani: Kun en kuunnellut

varoitukset

Muistan, kun ystäväni varoitti minua liian nopeasta investoinnista erääseen startuppiin. ”Ota selvää ensin, onko heillä oikeasti toimiva liiketoiminta”, hän sanoi. Minä kuitenkin innostuin ideasta ja laitoin rahaa sisään – vain huomatakseni puoli vuotta myöhemmin, että firma oli konkurssikypsä.

Siinä vaiheessa muistin hänen sanansa. En ollut vihainen hänelle, vaan itselleni. Hän oli yrittänyt auttaa, mutta minä olin liian itsevarma kuullakseni.

Lisätietoja varoituksista löytyy täältä

Voimassa olevat varoitukset

Voimassa olevat varoitukset ovat viranomaisten tai työnantajien antamia huomautuksia, jotka ovat edelleen aktiivisia ja vaikuttavat henkilöön tai yhteisöön. Esimerkiksi liikenneviraston antamat liikennevaroitukset voivat olla voimassa tietyn ajan, ja niiden noudattamatta jättäminen voi johtaa seuraamuksiin. Myös työpaikoilla annetut varoitukset voivat pysyä voimassa useita kuukausia, ja niitä käytetään usein työsuhteen jatkamisen ehtona.

Ilmatieteen laitoksen varoitukset

Ilmatieteen laitos antaa säähän liittyviä varoituksia, kuten myrsky-, rankkasade- tai pakkasvaroituksia. Nämä varoitukset perustuvat tarkkoihin sääennusteisiin ja antavat tiedon vaarallisista sääilmiöistä. Esimerkiksi keltainen varoitus tarkoittaa mahdollista vaaratilannetta, kun taas punainen varoitus viittaa erittäin vaarallisiin olosuhteisiin. Näitä varoituksia seuraamalla ihmiset ja yritykset voivat varautua ja välttää vaaratilanteita.

Varoituksen antaminen

Varoituksen antaminen on virallinen keino tiedottaa henkilöä tai organisaatiota mahdollisista riskeistä tai sääntöjenvastaisista toimista. Työpaikoilla varoitukset annetaan usein kirjallisesti, ja niissä kerrotaan, mikä toiminta on ollut väärin sekä mitä odottaa, jos toiminta jatkuu. Myös esimerkiksi poliisi voi antaa suullisen varoituksen ennen virallisen sakon antamista. Varoituksen tarkoituksena on usein ennaltaehkäistä pahempia seurauksia.

Jodel-työpaikkavaroitukset

Jodel on paikallinen some-alusta, jossa käyttäjät voivat jakaa nimettömiä viestejä. Siellä on yleistynyt työpaikkavaroitukset, joissa käyttäjät kertovat negatiivisista kokemuksistaan tietyissä yrityksissä. Nämä varoitukset voivat koskea esimerkiksi huonoa työilmapiiriä, palkkausongelmia tai epäeettistä toimintaa. Koska viestit ovat nimettömiä, niiden luotettavuutta on vaikea varmistaa, mutta ne voivat silti vaikuttaa yritysten maineeseen.

Varoituksen kiistäminen

Jos henkilö tai organisaatio kokee saamansa varoituksen epäoikeudenmukaiseksi, voi hän yleensä kiistää sen. Esimerkiksi työpaikalla varoituksen saanut voi pyytää kirjallista selvitystä tai valittaa työsuojeluvaliokunnalle. Liikenteessä annettuja varoituksia voi usein kiistää oikeudessa tai viranomaiselle tekemällä valituksen. Varoituksen kiistäminen edellyttää usein todisteita siitä, että varoitus oli perätön tai liian ankara.

Loppusanat: Varoitukset ovat lahja

Seuraavan kerran, kun joku varoittaa sinua, älä torju sitä heti. Kysy lisää. Mieti, onko siinä perää. Ja joskus – vaikka et tekisikään täysin toisin – voit ainakin varautua.

Koska elämän parhaat oppitunnit tulevat usein niistä hetkistä, kun joku toinen näki vaaran ensin – ja yritti kertoa siitä meille.

Vieraile Saadaksesi Lisää Informatiivisia Blogeja Bloggar.Fi

Viimeaikaiset artikkelit

spot_img

Aiheeseen liittyviä artikkeleita